fbpx

פטור מותנה: המדריך המלא

פטור מותנה, או פט"מ, זוהי בעצם מערכת המאפשרת פטור חלקי או מלא מתשלום מיסי יבוא. מיסי היבוא כוללים מכס, מס קנייה, מע"מ, ועוד. פטור מותנה ניתן עבור טובין המשוחררים לפי הפרטים המתאימים בצו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין. הפטור מותנה בעמידה בתנאים. נקבע כי טובין שמיובאים לארץ ועוברים ע"י היבואן הליך של ייצור ועיבוד, רשאים להיכלל בהסדר המקנה להם פטור מותנה. במאמר זה נרחיב מהו בדיוק פטור מותנה, מי רשאי להגיש בקשה אליו ומהם הסטנדרטים החשובים אליהם יש לשים לב. המשיכו לקרוא וגלו.

מי זכאי להגיש בקשה לפט"מ?

הרשאים להגיש בקשה לפט"מ הם יבואנים, יצואנים ומייצגים (עורכי דין, רואי חשבון, סוכני מכס, ועוד). לבקשה עצמה יש לצרף אימות חתימות באמצעות עורך דין, רואה חשבון, סוכן מכס או פקיד מכס. בנוסף לכך, נדרש גם לצרף מכתב נלווה לבקשה. על טובין שעמדו בתנאי הפטור ואשר יוצר מהם מוצר בייצור מקומי יחול שיעור המס המופחת שנקבע בצו. לעומת זאת, טובין שיובאו במסגרת הפטור המותנה, אך לא עמדו בתנאי הפטור מסיבה כלשהי, יחול עליהם מס הקניה על פי הסיווג המהותי של הטובין בעת הייבוא. במקרים רבים צו התעריף מעניק פטור מותנה ממס קניה למוצרים מסויימים. זאת בכפוף לכך שהמוצר ישמש בתעשייה.

הזכאות לפט"מ

ממיסים מתחלקת למספר גורמים. החלוקה מתבצעת לפי סוגי טובין. אלו הזכאים לפט"מ הם מוסדות, חברות וגופים שונים. ביניהם: מד"א, מוזיאונים ציבוריים, ארגוני סעד בינלאומיים, מוסדות בשייכות לאו"מ, בתי זיקוק וחברות נפט. הפטור עצמו מוגש על סוגי טובין שונים. למשל: כלי רכב ציבוריים, ציוד לשדה תעופה, דלק לכלי טיס אזרחי, כוהל לצרכים רפואיים, ציוד לבתי מלון, מזגני אוויר וציוד קירור למפעלים תעשייתיים.

מעבר לכך, כדאי להכיר גם כן את ההטלות על יבוא זמני של טובין. את זה ניתן לבצע בהסתמך על הסכמים ואמנות בינלאומיות שמדינת ישראל חתומה עליהם. למשל, ציוד מדעי, כלי קיבול ואריזה, ציוד פדגוגי, טובין להצגה בירידים וכנסים, ועוד.

מה נדרש לצרף לבקשה לפטור מותנה?

הפטור מותנה בעמידה בתנאים מסוימים, חוץ מפטור הניתן ביבוא אישי. אז מה בעצם נדרש לצרף לבקשה עצמה? על מנת להגיש בקשה לפטור מותנה, יש צורך בצירוף של מספר מסמכים שונים.
כאשר אתם מגישים את הבקשה, חשוב לזכור שיש להבהיר את טיבם ואת מהותם הפיזיים של הטובין. יש צורך לבחון היטב את טיבם, את השימוש שנעשה בהם בפועל, את החומרים מהם הם עשויים, את תכונותיהם, ועוד פרמטרים נוספים שצריכים להלקח בחשבון.

מסמכים הנדרשים לצירוף הבקשה לפט"מ

  1. אישור מרואה חשבון על ניהול פנקסים.
  2. תחזית לצריכת כוהל לשנה נוכחית.
  3. אישור מורשה חתימה בשם התאגיד המבקש.
  4. אישור על קיום ערבות להבטחת קיום תנאי פרט מותנה.
  5. טופס מספר 374א'.

על מנת להגיש את הבקשה לפט"מ, יהיה עליכם למלא את טופס הבקשה לפתיחת עדכון פטור מותנה בצירוף של כל המסמכים הנדרשים. את הטופס עצמו ניתן להגיש גם באופן מקוון. בנוסף לכך, בכדי לקבל את הפטור המותנה, יש להפקיד ערבות בנקאית בגובה מיסי המכס ומיסי הקניה בגינן אתם מבקשים את הפטור מלכתחילה. עם סיום מילוי הטופס, יתקבל אישור על תחילת טיפול עם מספר אישור. תשובה סופית תתקבל תוך 7 ימי עסקים, לכתובת המייל של הפונים.

פטור מותנה עבור יבואנים של טובין

יבואן המבקש לשחרר טובין בתנאי פטור מותנה, יפנה ליחידה בה מנוהל העסק שלו, וימלא טופס מכס 370 – "בקשה ליבוא בפטור מותנה". יחידת פט"מ תבדוק את הסבירות לכאורה של הבקשה, תערוך עם היבואן הסדר לעניין הפקדת ערובות מתאימות ותזין את פרטי היבואן למערכת. לאחר מכן, יחידת פטור מותנה תפתח תיק ליבואן לצורך תיוק מסמכים ודו"חות. המעקב במערכת מתחיל מיד עם התרת הרשימון בתהליך השחרור, ומטרתו לוודא שהשימוש בטובין נעשה בהתאם לתנאי הפטור. המעקב במערכת מתבצע ברמת פרטי המכס.

יבואן המשחרר טובין בתנאי פט"מ, יידרש לפתוח תיק ביחידת פט"מ האזורית ולערוך הסדר בעניין הפקדת ערובה.
במטרה לבצע מעקב, עובד היחידה יפיק במערכת רשימת רשומות פטור מותנה לפי חתכים שונים. למשל, רשימת פט"מ לפי תאריך, רשימת פט"מ לפי רשימונים, או רשימת פט"מ לפי יבואנים.
כאשר זה נוגע במקרים בהם יבואן מעוניין לשחרר טובין בתנאי פט"מ באופן חד פעמי, הממונה יעדכן את הסטטוס של היבואן במערכת ל"יבואן לא פט"מ.

הליך זה נעשה על מנת למנוע מהיבואן לשחרר טובין נוספים במסגרת פט"מ, בצורה שהיא לא מבוקרת.
צו התעריף כולל פטורים ספציפיים למוצרים המשמשים בתעשייה. הפטור מתבצע באמצעות קביעה של פרט מיוחד למוצרים אלו, המציין פטור ממס קניה. סיווג הטובין באותו פרט יפטור את הטובין מלהיות חייב בתשלום של מס קניה.

פטור מותנה לטובין ספציפיים

צו תעריף המכס ומס קניה, הוא בעצם דבר החקיקה המרכזי ביותר שמפרט מה הם הטובין שחייבים בתשלום של מס קניה. הצו כולל רשימה ארוכה ומפורטת של טובין. בצדו של כל פרט מצוין גם מהו שיעור מס הקניה המוטל על טובין המסווגים באותו פרט. צו התעריף כולל פטורים ספציפיים למוצרים המשמשים בתעשייה. פט"מ לטובין בעצם מתבצע על ידי קביעה של פרט מיוחד למוצרים אלו, המציין פטור ממס קניה. סיווג הטובין באותו פרט יפטור את הטובין מתשלום מס קניה.

ההיקף הכולל של פט"מ במכס ובמס קניה מגיע עד לסכום של כ-100 מיליון ש"ח בשנה. כיום ניתנן פטור מותנה למוסדות להשכלה גבוהה על יבוא חומר מדעי וחינוכי, על אמנות בינלאומית, למוסדות בריאות, יבואנים לשימושים ספציפיים.

במקרים רבים, צו התעריף מבחין בין סוגים שונים של מוצרים על פי פרמטרים שונים הנלקחים בחשבון בעת קבלת ההחלטה. בין הפרמטרים המידות של המוצרים, המשקל שלהם, הנפח שלהם, הקיבולת שלהם וכדומה. ההבחנה הסופית בסופו של דבר מסתכמת בשאלה, האם המוצר הינו בעל אפיון תעשייתי או לא. ניקח לדוגמה מכונת ייבוש לטקסטיל. נפח המכל לקליטת הכביסה לא עולה על 140 ליטר. הוא מחויב במס קנייה בשיעור 15%, בעוד שמכונות ייבוש אחרות וגדולות יותר, דווקא כן יהיו פטורות ממס קניה.

קבלת פט"מ רטרואקטיבי או עתידי

במקרה שבו רשויות המס הוציאה הודעת חיוב או שומה לתשלום מס קניה רטרואקטיבי, ניתן להעלות את הפטור הכללי כטענת הגנה. כאשר העניין נוגע למכירות או שחרורים עתידיים, מומלץ מאוד לפעול באופן מבוקר וזהיר במיוחד. ניתן לפנות לרשויות מס קניה מראש לשם קבלת אישורם בעניין הפטור. במידת הצורך ניתן לפנות לבית המשפט לקבלת סעד הצהרתי בנוגע לזכאות לפטור.

לסיכום, פטור מותנה תלוי בהרבה משתנים. הוא ניתן בהתאם לפרמטרים, ובמידה ומבקש הפטור עומד בקבוצת קריטריונים מדויקת. על מנת שתוכלו לבצע את כל התהליך נכון, חשוב שתבצעו זאת בעזרתו של עו"ד מומחה ומנוסה בתחום. במשרדינו, תקבלו את הייעוץ וההכוונה הדרושים, על מנת שתוכלו לקבל פטור מותנה בקלות, במידה ואתם עומדים בקריטריונים וזכאים לקבל אחד.

יכול לעניין אתכם גם